torsdag 26. januar 2012

Vakre dører på Røros

Da jeg var på Røros i helgen, benyttet jeg anledningen til å fotografere noen av de flotte dørene man finner på de gamle husene der. Utrolig hva en dør kan ha å si for huset. En fin og passende dør bidrar i høyeste grad til å ønske velkommen, og siden Røros står på Unesco's verdensarv liste, er man nok ganske nøye på at de gamle husene skal beholde et autentisk uttrykk.
Hos turistinformasjonen der oppe kan man få utlevert en slags rebus/konkurranse som går på å finne igjen forskjellige dører som er avbildet. En morsom og fin måte å bli kjent med denne bergstaden på.
Jeg starter billedkavalkaden med døra inn til Bergstadens Zir (kirka). Ellers er det både dører inn til firma, butikker og private hjem jeg har tilatt meg å fotografere. Til og med politiet og optiker'n er representerte med dørene sine :-))




































post signature

3 kommentarer:

Unknown sa...

Å så flott , da snakker vi at inngangsparti hilser deg velkommen.
Morsomt at de tar vare på den gamle stilen.
Klem fra Marit.

ide-puffen sa...

Er det mulig? Så utrolig mange fantastiske inngangsdører i Røros.
Jeg har okerfarget hus eller Staverngult heter det, litt gulere enn ren oker, men men. Har så lyst på en dør med farge utenom hvit. Tror det må bli en fin blåfarge. Blå er komplementær fargen til gul så det må gå tror du ikke?
Ha en fin helg videre
Klem
Randi

Anonym sa...

Så flott!!! Dette visste jeg ikke, jeg har aldri vært på Røros, men skjønner jo at dette er en bygd jeg absolutt burde ha tatt en tur til (med kamera ofcourse!)
:)